Malevolence, 2004

Kaffee ist ausgetrunken, aber dann sieht man das Insekt, das tot in der Tasse liegt. Und man lässt sie fallen. So eine Art Einwegtasse, ziemlich unsinnig, aber es gibt sie. In der Porzellansammlung der Scuola Grande di San Rocco in Venedig sah ich sie. Erstaunlich, dass an ziemlich vielen, auch zeitgenössischen Tassen aussen Insekten herumkriechen, aber drinnen sind sie eigentlich nie. Das Insekt in der teuren Tasse schien mir weniger eines der, in der Zeit, der auch jene Tassen zugeordnet wurden, beliebten Vanitas Bilder, ähnlich den Insekten, die aus den, kunstvoll angeordneten Blumen oder Trauben oder Birnen der Stilleben herauskriechen. Mir schien es ziemlich eindrucksvoll bösartig, eine verstörende Anordnung bürgerlicher Gehässigkeit in einer halbprivaten Situation. Da kommt jemand auf Besuch und bekommt Kaffee und später wird er dann gemein erschreckt. Nur wartet ja dieses Service auch darauf, dass jemand auf Besuch kommt, lauert eigentlich. Aber dann in dieser Glasvitrine in Venedig wird sie zum Bild, Bösartigkeit. Der man auch nicht begegnen kann wie Proust und seinem: Bösartigkeit verstört mich zutiefst. Da ist sie ja, gerade in dieser noch vollständigen Kaffeetassensammlung, im sehr Heilen und in diesem Raum, dessen Bild auf der anderen Wand hängt, an den ich mich nicht mehr erinnern möchte.

Malevolence, cup1, 2004
Malevolence, cup 2, 2004
Malevolence, cup 3, 2004
Malevolence, cup 4, 2004
Malevolence, cup 5, 2004
Malevolence, cup 6, 2004
Malevolence, cup 7, 2004

Kunstbank, Berlin, exhibition text, 2004
Spots and Stains: The unerasable vs. self-effacing Traces of Malevolence

The shape of the front door, the worn-out carpeting, the tarnished brass keys, the plaster walls stained with liver spots. Had walked those halls, opened those doors, entered those rooms.

SPACES OF REMEMBERANCE
Spaces triggered by traces – traces of events past. Bloodstains on wallpaper. Plaster walls stained with liver spots. Every spot every stain revealing the unerasable rememberance of events past. Spaces of rememberance make one, force one to enter, and dwell in them. Haunting via the invisible inscriptions on the very space of malevolence, or via any visible reminding inscription anywhere. Malevolence in that space, persists. The stains, ever present.

KNOWLEDGE OF A PAST HAPPENING NOW
The delicate porcelain work manufactured for a moment of pure malevolence, reveal the knowledge of a past happening now. The fly, the insect drawings at the bottom of the cups, are placed there causing not only the reaction of the drinker in throwing the cup in a shock, enabling the cups to self-destruct – a one-shot malevolence – but also brings with it the knowledge of an inexistent past where the drinker remembers for a brief moment, that she/he had been drinking with an insect.

THE OBVIOUS CRUEL SOCIETY STREAK
Then, come these two ends to construct a single piece. The rooms stained with rememberance of an ever-prevailing malevolence, ever-harmdoing, and the cups that are produce of a harmdoing that begins and ends in itself, for the sake of a brief moment of emitting a pseudo-consciousness of a past that never happened. Is it to console the unerasable spaces of rememberance (of harmdoing, of malevolence), with a self-effacing object of momentary malevolence that creates the rememberance of a past which didnot take place for a few seconds?

*the first paragraph a manipulated quote from Haruki Murakami in DanceDanceDance translated by Alfred Birnbaum.
Can Altay

Malevolence, installation shot, Kunstbank, Berlin, 2004
Malevolence, installation shot, Kunstbank, Berlin, 2004
Malevolence, installation shot, Kunstbank, Berlin, 2004